Abstract
Uvod: Prodajni avtomati so eden izmen načinov prehranske ponudbe, ki pa pogosto ponujajo hranilno revne in energijsko bogate prehranske izbire. Različni ukrepi za spodbujanje zdravih prehranskih vzorcev in odločanje za zdrave prehranske izbire na prodajnih avtomatih lahko vplivajo na nadzorovanje telesne mase in posledično boljšega zdravstvenega stanja posameznika.
Metode: Z izvedbo spletne ankete, ki je bila objavljena na spletih straneh in socialnih omrežjih partnerjev projekta Moja izbira = Veš, kaj ješ izbira, smo želeli preveriti nakupovalne navade slovenskih potrošnikov na prodajnih avtomatih, ter njihov odnos do predlagane zdrave ponudbe na prodajnih avtomatih. Z anketiranjem od marca do maja 2020 smo pridobili 1035 izpolnjenih vprašalnikov. Pridobljene podatke, kjer smo se omejili na analizo 812 vprašalnikov brez manjkajočih vrednosti odgovorov, smo analizirali s programom R, tako deskriptivno kot inferenčno.
Rezultati: Anketiranci nakup na prodajnih avtomatih najpogosteje opravijo v javnih ustanovah, ob čemer sta najpogosteje navedena vzroka žeja in lakota. Približno polovica jih je kot razlog za nakup navedla pomanjkanje časa za obisk trgovine, kar 44,9 % pa se za nakup ne odločajo pogosteje, ker je v ponudbi prodajnih avtomatov premalo zdravih izbir. 80 % anketirancev bi poseglo po zdravi izbiri, če bi bila na voljo, pri čemer so ženske in študenti bolj naklonjeni k zdravju koristnim izbiram; najpogosteje bi kupili oreščke, sendviče iz polnozrnate moke, sadje in navadni jogurt, kefir, mleko.
Zaključek: Menimo, da je nujno, da se ponudba v prodajnih avtomati izboljša v smeri višanja deleža izdelkov iz bolj zdrave izbire. Na podlagi predstavljenih rezultatov ankete bodo v okviru program »Moja izbira = Veš, kaj ješ izbira – Zagotavljanje zdrave izbire na avtomatih« pripravljena priporočila za polnjenje prodajnih avtomatov z namenom zagotavljanja in povečanja ponudbe zdravih prehranskih izbir.
Keywords
- prodajni avtomati
- nakupovalne navade potrošnikov
- anketa
- Slovenija