Skip to main content Skip to footer

Izkušnje pacientov z zunajbolnišnično specialistično zdravstveno obravnavo: raziskava v Sloveniji med odraslimi pacienti

Professional Article

Izkušnje pacientov z zunajbolnišnično specialistično zdravstveno obravnavo: raziskava v Sloveniji med odraslimi pacienti

Professional Article

PDF

Eva Murko, Nacionalni inštitut za javno zdravje ,

Marcel Kralj, Nacionalni inštitut za javno zdravje ,

Mircha Poldrugovac, Amsterdam UMC, University of Amsterdam, Department of Public Health, Amsterdam Public Health research institute ,

Nina Ropret, Nacionalni inštitut za javno zdravje ,

Marko Šetinc, Alma Mater Europaea ECM

Metka Zaletel, Nacionalni inštitut za javno zdravje


Abstract

Izhodišče: cilj raziskave je bil ugotoviti, kakšne izkušnje imajo pacienti z zunajbolnišnično specialistično zdravstveno obravnavo v kliničnih dejavnostih kirurgije, gastroenterologije, otorinolaringologije, diabetologije, endokrinologije in presnovnih bolezni, dermatovenerologije in pulmologije v Sloveniji. Namen prispevka je tudi opisati nastanek vprašalnika, ki je bil na novo razvit v okviru mednarodnega projekta PREMs (angl. Patient Reported Experience Measures) in PROMs (angl. Patient Reported Outcome Measures).

Metode: v raziskavi je sodelovalo 149 specialističnih zunajbolnišničnih ambulant. Vsi pacienti so v času trajanja raziskave, marca 2019, po končanem obisku pri specialistu prejeli vabilo za sodelovanje, vprašalnik v papirni obliki ter povratno ovojnico z naslovom Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ). Pacienti so imeli tudi možnost izpolnjevanja spletne ankete preko enolično dodeljenega gesla. Izkušnje pacientov so bile izmerjene z uporabo kvantitativnih in kvalitativnih kazalnikov, izračunanih na podlagi določenih postavk v vprašalniku.

Rezultati: skupno je NIJZ prejel 8616 vprašalnikov, od teh je bilo fizičnih vprašalnikov 8170 (94,8 %), 446 (5,2 %) pa je bilo odgovorov preko spletne raziskave. Stopnja odgovora je ocenjena le približno, in znaša 32 %. 80,3 % vprašanih pacientov ocenjuje zdravstveno obravnavo z oceno 9 ali 10. Presenetljivo skoraj štirim petinam anketiranih pacientov čakalna doba ni predstavljala problema, opažamo pa razliko med ambulantami. Nekoliko slabši rezultati so tudi pri kazalnikih, ki se nanašajo na obveščenost pacienta in pojasnjevalno dolžnost zdravnika.

Zaključek: pacienti v raziskavi visoko ocenjujejo obravnavo v izbranih zunajbolnišničnih specialističnih ambulantah (ocena 9,25 od 10). Rezultate je potrebno interpretirati pazljivo, saj so prisotne določene pomanjkljivosti. V prihodnje bi bilo potrebno izboljšati vzorčenje pacientov, psihometrično testirati in validirati vprašalnik ter javno objaviti rezultate po posameznih izvajalcih.


Keywords

  • izkušnje pacientov
  • zunajbolnišnična specialistična oskrba
  • kakovost